Interjú DaiMOn-nal, a sisakfestés készítés mesterével

Megosztom az iWiW-en! Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Hozzáadom a Startlapomhoz! Megosztom a MySpace-en! Könyvjelző és megosztás
Az alábbi cikkben egy DaiMOn-nal készült interjút olvashattok.
Szerintem sokaknak közületek mond az a név valamit, hogy DaiMOn. Sokan ismerhetik őt mint az oldalunk volt szerkesztőjét akit az én személyem az írási stílusáról jegyzett meg (mikor még csak alig pár hónapja olvastam az oldalt), amely egyszerre volt szórakoztató és tájékoztató. Ismertető jegye még, hogy kiváltképp szereti a Grand Prix 4-et, valamint a legfontosabb, hogy előszeretettel készít sisakokat úgy GP4, mint rFactor alá, mely már évek óta bevett szokása.

Jelenleg a Formula 1 2011-es szezonjának a sisakcsomagját készíti GP4-re a szabadidejéhez mérten. Legutóbb Kamui Kobayashi sisakja készült el, így már csak három sisak hiányzok a kollekcióból.



Az alábbiakban ebben a témában beszélgettem DaiMOn-nal, remélem tetszeni fog nektek. :)



Mindenki tudja, hogy előszeretettel készítesz Formula 1-es sisakokat rFactor és GP4 alá is. Pontosan mikor, és honnan jött az ötlet, hogy ezzel foglalkozz?


Igazából egészen pontosan magam sem tudnám megmondani. Mindig is imádtam a Forma 1-et, de mivel sokáig elég gyenge PC-m volt nem igazán volt lehetőségem a Grand Prix 2-nél komolyabb játékokat futtatni, de azt is csak úgy, hogy mialatt betöltött én megebédeltem. (Szüleimnek volt egy filózófiája, miszerint a PC játék a tanulás rovására megy, emiatt a jó öreg 486-os bő 10 éven át a család megbecsült tagja maradt.) Aztán mikor 2004 környékén beköltözött a modern technika a szobámba lehetőségem volt közelebbi kapcsolatba kerülni a GP4-el, és az F1Challenge-el. Amellett hogy nyilván nagyobb játékélményt nyújtottak mint a pixelcsodák amivel korábban toltam, lenyűgözőnek találtam azt a testreszabhatóságot (nevezzük modolhatóságnak), amit korábban egyetlen játék esetében sem tapasztaltam. Elkezdtem utánaolvasni a dolgoknak és saját "modok"-at összepakolgatni, valamint szép lassan beszivárogtam több közösségbe is.

Hogy a sisakkészítés honnan jött szintén nem tudnám pontosan felidézni. Kezdő gimnazistaként buzgott bennem a tettvágy és sok volt a szabadidőm (óh, azok a régi szép idők). Így úgy döntöttem én is készít(get)ek valamit. Mivel a sisakfestés nem tűnt túl bonyolultnak így elkezdtem a saját szórakoztatásomra saját sisakokat gyártani. Így utólag ezek nagyon bugyuta design-ok voltak, de akkoriban nagyon jól elszórakoztattam magam vele. Az első "valódi" design (nevezzük digitális replikának) amit készítettem az Markus Winkelhock Spyker sisakja volt, de aztán ez végül a süllyesztőben végezte. A következő Alonso 2008-as sisakja volt, ezt már publikussá is tettem. Elég sok pozitív kritikát kaptam vele kapcsolatban, így úgy döntöttem elkészítem a többi 2008-as sisakot is, így született meg a 2008-as sisakcsomag ötlete, majd később a DaiMOn Design, mint a virtuális sisakműhely koncepciója.

Körülbelül mennyi időbe telik egy komplett sisakfestés elkészítése, és milyen programokat használsz hozzá?

Ez több tényezőtől is függ. Elsősorban a design bonyolultságától. Nyilvánvalóan vannak nagyon egyszerű és nagyon bonyolult design-ok. Előbbire példa Barrichello akinek a dizájnja egyszerű mint egy bot, utóbbira például Kubica vagy Timo Glock sisakjai, de ide sorolhatnám még Di Grassit, Wurz-ot stb...

Egy bonyolult sisak esetében megannyi apró vonal, árnyék, dekoráció és speciális objektum van amit egyenként rétegről rétegre kell elkészíteni annak érdekében hogy később is szerkeszthető maradjon. Ilyenkor akár több mint 100 Photoshop réteget is felhasználok. Az ilyen dizájnok 5-6 órát is igénybe vehetnek. Természetesen annyira elvetemült nem vagyok, hogy egy ültő helyemben bevállaljam, az ilyenekre általában 2-3 napot szánok :). De ha egy átlagos sisakot nézünk, azt mondhatom, hogy a 0-ról körülbelül 2-2,5 óra alatt készre lehet csinálni.

Szintén nem elhanyagolandó tényező, hogy immár 4. éve készítek sisakokat így a korábbi évek PSD fájljait fel tudom használni, amivel jelentős időt tudok spórolni, különösen az olyan pilóták esetében akik nem sűrűn cserélnek dizájnt, vagy nem jelentős a változtatás.

Programok tekintetében régen az Adobe Photoshop + Zmodeler kombinációt használtam, előbbiben rajzoltam, utóbbiban pedig a 3D modellen néztem az eredményt, de mióta a PS Extended verziója meglehetősen hasznos 3D-s képességekkel rendelkezik a ZModeler-t csak ritkán veszem elő.

Nemrégiben társultál Sompirral és te készíted az RFT 2011-hez a sisakokat. Okoz e valamilyen gondot, hogy úgymond határidős a munkád?

Mint minden készítőnek, nekem is az a célom, hogy a sisakok minél szélesebb körhöz eljussanak, hisz ezért készülnek. Nyilvánvalóan kézenfekvő megoldás volt, hogy a kiadott csomagok a GP4 mellett más szimulátoros játékhoz is elérhetőek legyenek. Sajnos a szabadidőm és a szakmai tudásom kevés ahhoz hogy pl. rFactor-ba vagy F1Challenge-re konvertáljam őket, ezért a tavalyi, 2010-es sisakcsomag esetében szabaddá tettem a konvertálást és a használatot, így bárki aki szerette volna szabadon átkonvertálhatta azokat és beépíthette őket a modifikációjába. Így kerültek bele a sisakjaim például a 2010-es WCP modba és több F1C kiegészítésbe.

Már a tavalyi év második felében is beszélgettünk Sompirral egy szorosabb együttműködésről, de mivel szabadidő híján én eléggé el voltam maradva a design-ok készítésével, az RFT10 pedig már a megjelenés kapujában állt így erre a 2010-es mod esetében már nem volt lehetőség. Az idei évtől azonban él a partnerkapcsolat aminek köszönhetően a sisaktextúráim a Sompir által módosított modellekkel debütálnak az idei RFT modban, ami mint mondanom sem kell nagyszerűnek ígérkezik. A sisakok konvertálása veszteségmentes, eredeti PSD és TGA fájlokból történik, ami messze jobb minőséget biztosít, mint a GP4-ből történő visszakonvertálás.

A szabadidőm, illetve egészen pontosan annak hiánya természetesen állandó hátráltató tényező, de bízom benne hogy sikerül tartani a határidőt. Sajnos az utóbbi 1-2 évben egyetem és az alkalmi munkák mellett gyakran hetekig nincs időm a sisakokon dolgozni, de reményeim szerint így a szorgalmi időszak végeztével, és a vizsgáim letudása után több időt tudok szentelni a hiányzó design-ok elkészítésére. Bár a sisakcsomagok megjelenése az elmúlt években szinte mindig az év második felére datálódott, tudni kell hogy a korábbiakkal ellentéteben idén nem készülnek pályaspecifikus dizájnok és talán tesztpilótasisakok sem (utóbbi még nem eldöntött). Tudom hogy lenne rájuk igény, de sajnos nem fér ennyi minden bele a szabadidőmbe így valahogy kompromisszumokat kell kötnöm.

Írtad, hogy először elkezdtél összepakolgatni saját "modokat" is. Gondoltál rá, hogy esetleg összedobnál egy modot a nagyközönségnek ha időd adódik rá?

Igen, az igazat megvallva volt konkrét elképelésem is, aminek a megvalósításába bele is fogtam. Egészen pontosan egy olyan 2008-as GP4 modifikációt kívántam létrehozni anno, ami bárki számára publikus lett volna, és két kattintással telepíthető.

Sajnos azonban ez így utólag túl nagy feladatnak bizonyult. Egyrészt a szabadidőm miatt, másrészt nem sikerült mindenkitől a publikáláshoz szükséges engedélyeket megszereznem különböző okok miatt, amiket felesleges boncolhatni, és a végkimenetel szempontjából lényegtelenek is. Leechelni semmiképp nem akartam, így kénytelen voltam elengedni a dolgot. Utólagosan is elnézést kérek azoktól akik számítottak a megjelenésére. Bízom benne hogy a jövőben lesz valaki aki kellő motivációval és szaktudással rendelkezik és összerak egy ütős "modot" a játékhoz.

Az alapján hogy a sisakjaid bekerültek a WCP modba, elég népszerű lehetsz a külföldi modderek körében is, amire gondolom kiváltképp büszke vagy :)

Nyilvánvalóan örülök ha szeretik és elismerik a munkámat, de egyáltalán nem a hírnév vagy a "hátbaveregetések" gyűjtése a célom. A célom az, hogy a munkám minél szélesebb körhöz eljusson, minél szélesebb kör örömét lelhesse benne, hisz tulajdonképpen ezért csinálom. Az évek során sohasem tartoztam kimondottan egyik modding csapat kötelékébe sem. Ahol igény vagy szükség volt a munkámra ott segítettem.

2008-ban az MMG csapat 2007-es modifikációjának GP4 konverziójában segédkeztem, 2009-ben az FSONE Force India VJM002-sének festését készítettem el, a tavalyi évben a WCP használta a sisakcsomagomat a 2010-es modjában, idén pedig Sompir-nak segítek be a RFT2011 sisakok elkészítésében.

Tulajdonképpen szerencsésnek mondhatom magam, és számomra megtiszteltetés, hogy ilyen nagyszerű emberekkel dolgozhattam együtt az elmúlt pár évben és ilyen nagyszerű projektek részese lehettem.


A kevés szabadidőd mellett meddig kívánod még folytatni a (személyes véleményem szerint fantasztikus :) ) sisakcsomagok elkészítését?

Leegyszerűsítve: amíg időm engedi és amíg van rá igény. A sisaktextúrák készítése nekem egyfajta hobbi. Azonban mint minden hobbit ezt is csak akkor űzheti az ember ha elegendő szabadideje van. Sajnos esetemben többnyire nehéz előre tervezni, mert kiszámíthatatlan az időbeosztásom, de ha van egy kis szabadidőm akkor jut idő rá.

A másik tényező az igény. Sajnos el kell ismerni hogy a játékok felett is eljár az idő. Az igazság az, hogy hiába volt népszerű játék a GP4 vagy az F1C a maga idejében, így 10 év elteltével már jelentősen csökken a felhasználói bázisuk. Ezt tapasztalom nap mint nap a GP4 nemzetközi közösség létszámán és általánosságban is.

Nagy kérdés lesz a jövőben megjelenő játékok minősége és "modolhatósága", gondolok itt a Codemasters szériára és az rF2-re egyaránt. Ha ezek megfelelő lehetőségeket nyújtanak, akkor biztos vagyok benne hogy a jövőben is lesz min dolgozni mint nekem, mint a többi hasonlóan elhivatott srácnak országon belül és túl is.

Köszönöm szépen, hogy időt tudtál szakítani az interjúra, további jó munkát, és sok szerencsét az egyetemhez! :)

DaiMOn honlapján (http://www.daimondesign.comuf.com/) egyébként naprakészek lehettek a munkájának haladása szempontjából, valamint a korábbi munkáit is letudjátok tölteni. De létezik neki egy Facebook oldala is, melyet tessék szépen likeolni :)
  « vissza a főoldalra  

Adatlap

rFactor

Szimulátorok >>

megjelenés:

2007. november 16.

fejlesztő:

ISI

kiadó:

Sniper Entertainment

Web
Magyarítás Demó
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

  tovább az adatlaphoz...

Legfrissebb hírek

Legfrissebb letöltések

Mai top játékok

Legfrissebb galériák

A hónap legnépszerűbb hírei